Michal Roth: HoppyGo je jediná platforma umožňující sdílet i vaše auto

V nedávném srovnání carsharingových služeb se objevilo devět firem. Možná vás ale překvapí, že skutečné sdílení reálných aut mezi lidmi navzájem nabízí pouze jediná.

Michal Roth je technickým ředitelem carsharingového projektu HoppyGo, který společně vlastní Škoda Auto a Leo Express. Jak během rozhovoru vyplynulo, právě důsledné dodržování původního principu sdílení soukromých, a právě nevyužívaných aut, má za následek, že je jeho služba z ostatních carsharingových platforem zdaleka nejlevnější.

 

Jak bys charakterizoval projekt HoppyGo?

Naše služba je jedinečná svým konceptem Peer 2 Peer carsharingu, kdy si lidé půjčují auta navzájem. Všechny ostatní projekty jsou koncipovány jako fleetové nebo free floatingové služby. U nás si mohou majitelé zaregistrovat svoje vozidla a ta pak pronajímat dalším řidičům. Platforma funguje buď ve formě nativní mobilní aplikace pro operační systémy iOS nebo Android nebo prostřednictvím klasického internetového prohlížeče a jsou v ní evidována auta reálných lidí, kterým tak mohou generovat dodatečný příjem. Což je přesně idea sdílené ekonomiky, ze které carsharing vychází, a na jejíchž principech fungujeme.

 

Jako technický ředitel se asi hlavně staráš o chod aplikace umožňující komunikaci mezi zájemcem a majitelem auta?

Starám se o vše, co souvisí s technologiemi, což zdaleka neznamená jen aplikace a jejich vývoj nebo starost o web a API rozhraní fungující na pozadí.

 

Kolik uživatelů registrujete?

Aktuálně fungujeme na českém trhu, kde máme zaregistrováno přes 1 800 vozidel a přes 66 tisíc aktivních uživatelů po celé republice. Kdybych počítal i neaktivní profily, bylo by to pochopitelně ještě o něco více.

 

Ve kterých městech jste aktivní?

Klíčová je pro nás samozřejmě Praha, ale výrazně jsme vidět i v Brně, v Ostravě a v dalších městech. Rádi bychom počty uživatelů v těchto městech ještě dále navýšili, proto v nich nedávno proběhla poměrně masivní outdoorová kampaň, využívající třeba i polepené tramvaje. Celkově jsme pro naše zákazníky k dispozici ve 240 českých městech, což je – dle mého soudu – po necelých třech letech fungování služby skvělá zpráva.

Kdy firma vznikla?

Počátky firmy se datují do roku 2017, kdy HoppyGo založil Škoda Auto DigiLab. Cílem od počátku bylo, využít toho, že auto každého z nás po většinu času stojí a jen malou část dne je v pohybu. nabízí se tak možnost ho pronajmout někomu jinému a zlepšit ekonomiku jeho provozu. Není snadné o tom přesvědčit majitele i zájemce o půjčení, ale služba rok od roku roste, což nás utvrzuje v našem úsilí.

 

Jaká je role automobilky Škoda?

Škoda Auto založila nejen tady, ale třeba i v Izraeli, Číně a nejnověji i v Indii inovační centra, protože hledá taková řešení, která dokáží řešit mobilitu i jinak než koupí auta. Automobilka podporuje řadu projektů souvisejících s trvale udržitelnou mobilitou a v České republice kromě nás, podporuje třeba i Uniqway (na kterém spolupracuje s univerzitami), BeRider, Citymove nebo Cosmo.

 

Kladete důraz na dnes tak populární elektromobily?

Elektromobily jsou samozřejmě také součástí naší nabídky a jsou z pochopitelných důvodů pro naše zákazníky lákavé. Obecně jsou i přes to elektrická auta v rámci našeho portfolia v menšině. Důvod je prostý – lidé ještě příliš mnoho elektromobilů nevlastní, a tak jich nemůže být tolik ke sdílení.

 

Proč carsharing nebudí takové emoce, jako třeba sdílení bytů formou Airbnb?

Protože auto, které v rámci naší platformy nabízíme, patří reálnému uživateli a již na ulicích stojí – a to slovo „stojí“ právě vyjadřuje jeho nevyužitý potenciál, který my naplňujeme a městu tak naopak ulehčujeme, protože auto pak nezabírá místo k parkování. Majitelům aut mohou jejich vozidla díky carsharingu také generovat poměrně slušný příjem.

 

Co dál majitel z půjčování auta má?

Primárně samozřejmě doplněk příjmů, který závisí na tom, jakou si stanoví výpůjční cenu svého vozu. Zároveň ale také dobrý pocit z toho, že dělá něco dobrého pro město a že spadá do komunity nadšenců fandících sdílené ekonomice. Nezřídka slýcháváme od našich zákazníků, že narazili na fajn lidi, se kterými dále udržují přátelský kontakt.

 

Jaký je váš podíl na trhu?

V rámci nabídky sdílených aut to vzhledem k unikátnosti našeho modelu nelze odhadnout.

 

Nemáte zprávy, že by se na český trh chystal vstoupit nějaký významný zahraniční hráč?

Co se týče peer to peer carsharingu, tak o bezprostředním vstupu nového hráče na trh nemáme informace. Samozřejmě trh pečlivě sledujeme a víme, jaké fleetové společnosti se chystají rozjet své aktivity i v České republice.

 

Která z fleetových firem půjčujících auta na území České republiky prosazuje nejprogresivnější přístup?

Já je obecně beru jen jako nepřímou konkurenci, a proto vlastně sleduji i aktivity spousty firem, které se primárně sdílením aut nezabývají. Navíc všechny ostatní služby účtují řidičům za každou minutu jejich jízdy, vyjma pár balíčků, naše auta se půjčují na celý den. A třeba uživatelům, kteří si od nás půjčí auto na déle než tři dny, poskytujeme poměrně výrazné slevy. Třeba náš HoppyGo monthly produkt je nejlevnější cesta, jak získat auto na delší dobu.

 

Na ranní cestu do práce se tedy nehodíte?

Náš zákazník si nás volí na úplně jiné modelové situace. Nejběžnější zápůjčka je na víkend – průměrná délka zápůjčky stále roste, aktuálně jsme na 3,6 dne, což pro nás bylo ještě před rokem neuvěřitelné číslo. Proto spíše konkurujeme třeba firmám nabízejícím operativní leasing nebo autopůjčovnám, než carsharingu s minutovou taxifikací.

 

Ona vlastně většina fleetových carsharingů jsou jistou formou autopůjčovny.

Ano, ale umožňují primárně velmi krátkou dobu zápůjčky. Dá se říct, že máme mnoho nepřímých konkurentů, ale náš model je unikátní. A zákazník si to samozřejmě uvědomuje a rád se k nám vrací.

 

Nabízíte patnáct set aut po celé České republice. To ale není zas tak moc, ne?

Momentálně máme v nabídce dokonce 1 800 aut a přes 300 modelů a tato čísla stále rostou. Pokrýváme více jak 240 českých měst, což žádná z obdobných služeb v České republice nenabízí.

 

A není to málo? Kolik může český trh reálně uživit sdílených aut?

Povědomí o sdílené ekonomice a zájem o ni neustále roste. A platí to i pro sdílenou mobilitu, ve které vidíme nejen my velký potenciál. Očekáváme, že počet uživatelů HoppyGo se bude nadále zvyšovat, i vzhledem k tomu, jak se v české společnosti mění pohled na vlastnictví auta. Především střední a mladší generace už nevnímá jako nutnost mít vlastní vůz a hledá jiné cesty – za cenu zachování komfortu a zároveň s ohledem na ekologii a udržitelnost. Věříme, že trh se tomuto trendu přizpůsobí, a s tím poroste i počet aut nabízených ke sdílení. Už nyní, po třech letech existence, máme přibližně 66 000 uživatelů a jen za loňský rok si lidé přes HoppyGo vydělali sdílením aut 12,5 milionu korun.

 

Kolik si vydělají řidiči, kteří skrze vás půjčují své vozy?

Máme spočítáno, že pokud si uživatel vezme průměrný český vůz na leasing, tak stačí, aby jej dal na devět dní do naší platformy a už si vydělá na měsíční splátku. To je, myslím, celkem slušná motivace k vyzkoušení carsharingu. Na webu máme jednoduchou kalkulačku, kde si každý zájemce může spočítat orientační částku.

 

Když jsem porovnával cenové podmínky jednotlivých carsharingových služeb, přišly mi poměrně drahé, dokonce většinou i dražší než jízda taxíkem. Je to správný dojem?

Je to spíš dobrá otázka. Pokud se bavíme o fleetových carsharinzích, kdy se cena jízdy počítá po minutě a může stát klidně i šest korun, stačí jedna zácpa a celá jízda se poměrně výrazně prodraží. Naopak ve volném nebo třeba nočním provozu vyjdou podobné služby levněji než taxi. Ale samozřejmě záleží na více okolnostech. My jsme se rozhodli vyjít vstříc potřebám zákazníků s naším novým měsíčním výhodným tarifem, díky němuž můžeme konkurovat operativním leasingům. Naší obrovskou výhodou – oproti dvouleté leasingové smlouvě – je u nás takřka nulový závazek.

 

Takže ten můj dojem až tak mimo nebyl…

Ne, ale v našem případě, kdy si auto zájemce půjčuje na 24 hodin, se cena zápůjčky s náklady na taxíka nedá vůbec srovnávat. Nejlevnější auto se u nás dá pořídit za 350 korun na den a nejčastěji využívaná nabídka je kolem šesti stovek, tak jsme ve srovnání s fleetovými carsharingy o hodně levnější, a to i z hlediska nájezdu.

 

Což je ovšem způsobeno tím, že jako jediní se důsledně držíte původní idey sdílení volných aut.

Určitě. Ale i kdybych porovnával podmínky celodenní zápůjčky, tak u jednoho z konkurentů máte například v rámci balíčku na 24 hodin za osm stovek omezený nájezd na sedmdesát kilometrů a my na dvě stě.

 

Jak sháníte řidiče ochotné půjčovat auta a pak i jejich uživatele?

Realizujeme kampaně na obě cílové skupiny. Primární je pro nás pochopitelně online reklama, ale realizujeme i celkem masivní OOH kampaně. Aktivně vystupujeme na odborných a popularizačních akcích. Pochopitelně se staráme i o naši stávající zákaznickou bázi, zveme je třeba k nám do kanceláře na pizzu, kde jim vysvětlujeme novinky a další plány s naší platformou. Oblíbené jsou pochopitelně i slevové vouchery.

 

Jak se Škoda Auto podílí na fungování vaší firmy?

Kromě investic nám Škoda Auto DigiLab poskytuje i mentoring a přístup k expertům, aniž by však nějak omezovali autonomii našeho projektu.

 

A má Škoda někde mimo Českou republiku nějaký jiny peer to peer carharingový projekt?

Škoda má řadu služeb sdílené ekonomiky, ale v tuto chvíli se v cizině v P2P carsharingu neangažuje. Ale třeba se to změní.

%d blogerům se to líbí: