Zvládnou 5G sítě provoz automatizované železnice?

Společnost Nokia zvítězila ve výběrovém řízení na první samostatný 5G systém na světě. Využít ho chtějí německé Deutsche Bahn pro provoz autonomní železnice.

Aktuální testy mají prověřit, zda je 5G technologie schopná zastat funkci konektivity potřebné pro budoucí digitalizovaný provoz železnice. Zcela nebo zčásti automatizované vlaky potřebují komunikovat s traťovým vybavením, což by měla umožnit právě technologie 5G. Využívat by ji mohli dopravci i při přeshraničních operacích, pro zvýšení přesnosti nebo vylepšení zákaznické zkušenosti.

Samostatná 5G zařízení využívají čistě sítě páté generace bez jakýchkoliv prvků z předchozí 4G. Buňky 5G sítě jsou využívány jak pro signalizaci, tak pro přenos informací.

 

Standard FRMCS

V roce 2021 by se na základě iniciativy Digitale S-Bahn Hamburg měly objevit maximálně automatizované vlakové soupravy na 23kilometrové lince nadzemní dráhy. Začínat by měla na stanici Berliner Tor, jednom z nejfrekventovanějších dopravních uzlů v Hamburgu.

Součástí praktických zkoušek bude řazení prázdných vlaků bez potřeby lidské asistence poblíž stanice Bergedorf. Právě potřebné informace pro správné sestavení souprav bude zajišťovat mobilní 5G síť společnosti Nokia. Pro jistotu bude po celou dobu na palubě vozu i jeho řidič.

Projekt je součástí rozvoje standardu FRCMS (Future Railway Mobile Communications System), tedy budoucí mobilní komunikační systém pro železnici. Na základě GSM-R standardu umožňuje komunikaci mezi vlaky a kontrolními centry.

 

Rýsuje se Průmysl 4.0

Prezidentka společnosti Nokia Kathrin Buvac potvrdila, že její firma je velmi hrdá na partnerství s německými dráhami. „Společně představujeme digitální technologie jako klíčové faktory pro provoz nadzemní dráhy v Hamburgu a celého železničního systému,“ těší se šéfová Nokie.

„Ve spolupráci s Deutsche Bahn pracujeme na výzkumu, vývoji a dodávkách prvního komunikačního systému pro automatizované železniční operace založeného na 5G síti. Jedná se o významný krok na cestě k budoucí podobě německých železnic a také o výrazný posun při vytváření Průmyslu 4.0,“ plánuje Kathrin.

 

%d blogerům se to líbí: