Internet věcí si na sebe umí i vydělat

Internet of things (IoT) concept. Businessman click on IoT symbol connected with icons of typical IoT - intelligent house, car, camera, watch, washing machine and cooker.

Zařízení připojených k internetu neustále přibývá a internet věcí se dotýká takřka všech oborů lidské činnosti.

Zdravotnictví, infrastruktury, bydlení a samozřejmě obchodu. Podle odhadů by příští rok mělo na celém světě fungovat více než třicet miliard chytrých IoT zařízení.

Blog Hubspot.com sestavil tyto klíčové IoT trendy pro letošní rok:

  • Chytrá zařízení budou čím dál obvyklejší
  • Výrazně se zvýší podíl IoT ve zdravotnictví a také v marketingu
  • Zabezpečení používaných řešení bude stále významnější
  • Poroste podíl hraničních zařízení (tzv. edge nebo také fog computing), který mohutně propaguje třeba výrobce hardwaru Dell
  • Během nakupování v obchodech se budeme setkávat s IoT stále častěji
  • IoT řešení budou ještě dostupnější na mobilních zařízeních

Zařízení zapojená do sítí využívajících Internet věcí mohou poskytovat obcím a městům neocenitelné služby, ale zároveň si na sebe mohou nejen vydělat, ale i přispět významnou měrou do obecního rozpočtu jako marketingové nosiče. Základem takto koncipovaných kampaní by se měla stát zařízení připojená k internetu, a protože IoT sází na „mobile first“ strategii, marketéři budou vymýšlet nové způsoby, jak své produkty propagovat pomocí chytrých zařízení.

 

Pivní láhev jako kompas

Některé firmy IoT technologie do svých kampaní zapojily již dříve. Už v roce 2013 se pivovar Heineken rozhodl, že potřebuje zvýšit počet návštěvníků svého amsterdamského muzea. Zadáním byla kampaň souznící s identitou značky a hlavním motivem pro účastníky měly být zprostředkované zážitky.

Kampaň samotná spočívala v rozmístění pivních lahví s GPS modulem napříč celým Amsterdamem. Zvědaví kolemjdoucí, kteří se jich ujmuli, se následně mohli zapojit do honu za pokladem, který je ve finále dovedl do muzea Heineken Experience.

Celá hra fungovala tak, že každá ze soutěžních lahví obsahovala akcelerometr, který se zvednutím aktivoval a začal vibrovat. Láhev se následně rozsvítila a začala se natáčet jako kompas. Ten dovedl zúčastněného turistu až k branám pivovaru Heineken. Trasa navíc vedla nejzajímavějšími místy nizozemské metropole, což dále prohlubovalo hráčský zážitek. Kampaň tehdy připravila agentura JWT Amsterdam.

 

Pomáhá i personalizace

QR kódy jako součást komunikace mezi značkou a klienty jsou dnes už víceméně standardem. Palírna Diageo implementovala QR kódy na svoji whisky, určenou jako dárek ke dni otců. Potěšení tátové si pak mohli pomocí mobilního telefonu a QR čtečky přečíst osobní vzkaz od svých potomků nebo příbuzných.

Indická módní firma Allen Solly zase využila propojení IoT se sociálními médii. Každý uživatel, který tweetnul hashtag #RainingSolly, mohl u konkrétního billboardu značky získat zdarma tričko. To postupně vyjíždělo z billboardu a navíc obsahovalo zprávu, kterou byl hashtag doprovázen.

Zajímavou kampaň využívající virtuální realitu nasadily džíny Pepe při launchi nové kolekce v roce 2015, o který se postarala madridská digitální agentura Drygital. Akce nazvaná Extrémní molo prezentovala modely a modelky, kteří se procházeli ve výšce čtyři kilometry nad zemí, a to až rychlostí tři sta kilometrů v hodině. Jednalo se pochopitelně o iluzi, využívající kromě moderní techniky i klasické padáky.

Natočené materiály využila agentura pro virální kampaň, jejíž součástí byla i speciální microsite, která zprostředkovávala nebeské molo i ostatním zákazníkům z celé Evropy. V jednotlivých obchodech jim byla k dispozici sada pro virtuální realitu Samsung Gear, díky které si mohli zájemci zažít celou procházku v oblacích na vlastní kůži.

 

IoT v prodejnách

Kromě kampaní se IoT zařízení mohou uplatnit i při samotném vývoji produktů. Výrobci automobilů využívají IoT pro nabídku elektronického tržiště implementovaného do ovládacího panelu nových vozidel. Řidiči si tak mohou objednávat třeba kávu ze Starbucks. Společnosti Uber a Spotify se mezitím spojily a pokusily se vytvořit příjemnější a lépe ovladatelnou aplikaci určenou řidičům.

Ještě větší roli bude internet věcí hrát v retailovém prostředí, ať už se bavíme o automatických pokladnách, chytrých regálech nebo zapojení robotů. Chytrá zařízení dokáží omezit chyby v evidenci zboží a výrazně optimalizovat dodavatelské procesy. Navíc usnadní nakupování i samotným zákazníkům. Díky skenerům zboží už nemusejí muset čekat ve frontě u pokladny a speciální aplikace může zájemce informovat o probíhajících slevových akcích přímo v jejich mobilním telefonu.

Autorem článku je Andrej Bykadorov, CEO ve společnosti MEMOS Software

Článek vyšel v týdeníku Marketing & Media 36/2019:

 

%d blogerům se to líbí: